Visie

In Het Atheneum vindt iedereen een veilige, stimulerende plek waar ambities groeien. Hier geven gepassioneerde leerkrachten meer dan enkel les. Samen mikken we hoog. Zo zorgen we voor veerkrachtige individuen die durven ‘springen’ in het leven. Mensen die de kracht van hun eigenheid en potentieel kennen, en ook weten in te zetten.

Onze waarden

Warm

We willen je stem horen, want jouw mening is belangrijk. We zijn met elkaar verbonden in een multiculturele omgeving waar we graag actief deel van uitmaken. Deze school draait om veel meer dan lesgeven alleen. Het atheneum is een ontmoetingsplaats. Hier voel je je thuis.

We willen je graag leren kennen. Met een open blik verkennen we elkaars wereld en reizen we elk jaar naar een ander plekje in Europa, op ontdekking naar wat ons bindt. De activiteiten die we hierrond organiseren versterken onze band en zorgen voor heel wat mooie herinneringen.

Ambitieus

Passie is aanstekelijk en we brengen ze graag over op jou! De liefde van de leerkracht voor zijn vakgebied en voor zijn leerlingen maakt dat je goesting krijgt om jezelf te blijven ontdekken en verbazen. De wereld staat niet stil en wij ook niet. We dagen elkaar uit met allerlei projecten, originele wedstrijden en olympiades …

We bekijken regelmatig samen je vorderingen en bespreken wat we kunnen doen om vooruitgang en succes te boeken. Fouten maken was nog nooit zo leerrijk.

Karakter

Ieder heeft zijn eigenheid en dat is goed! We willen samen met jou je talenten ontdekken en je ondersteunen om deze troeven maximaal te laten ontplooien. De leerkrachten zijn je coach en zorgen ervoor dat je op je eigen tempo en op je eigen manier je doelen bereikt. We volgen je van dichtbij op en stimuleren je om jaar na jaar te groeien in zelfstandigheid. Een open communicatie en doelgerichte feedback maken je sterker om kritisch te denken, zelf oplossingen te zoeken en zo je leerproces in handen te nemen.

Betrokken

We rekenen op jou om te groeien en sterker te worden. Via dialoog tussen leerlingen, leerkrachten en ouders creëren we een leef- en leeromgeving, die doeltreffend wil inspelen op een veranderende wereld. Met een gedeelde verantwoordelijkheid bereiken we meer.

Wij zijn er niet enkel om je rugzak te vullen, maar we leren je ook om hem te dragen. We bereiden je op die manier voor op de waaier van toekomstige mogelijkheden en keuzes.

Zo durf je te springen in het leven.

ICT onderwijs

Het Atheneum erkent de meerwaarde van ICT-ondersteuning van het onderwijs. Jongeren komen dagelijks in contact met ICT-toepassingen, zodat de school hen daarin wegwijs moet maken en hen er vlot mee moet leren werken.

Dankzij de digisprongmiddelen versnellen we de komende schooljaren de uitrol van ons 1 op 1 chromebook/laptop project.

Chromebooks

Vanaf het schooljaar ’21-’22 starten al onze eerstejaars met een Chromebook.

Activiteiten

Doorheen het schooljaar schenken we veel aandacht aan alternatieve leeractiviteiten zoals olympiades, GWP’s, middagsport, talentendag en zo veel meer.

We zien onze leerlingen als partner in de beleidsvorming op school. De leerlingenraad speelt een actieve rol in onze school en staat open voor al onze leerlingen.

GWP's

Sportdagen en tornooien

Olympiades

Fundraisings

Leerlingenraad

Talentendag

Studieaanbod

Het atheneum biedt richtingen aan met doorstroomfinaliteit.

In onze brede eerste graad gaan we verkennend aan de slag. We bereiden de leerlingen voor om weloverwogen een studierichting te kiezen voor de tweede graad.
In de derde graad verfijnen we deze keuze door een 2e pool toe te voegen.

Aan het einde van de derde graad zijn onze leerlingen maximaal voorbereid om de opleiding van hun keuze in het hoger onderwijs aan te vatten.

1ste graad

2de graad